10 benodigdheden voor het opstarten van je onderneming!
Ben jij stiekem gewoon een lichtwerker en wil je de wereld gewoon helpen het een betere plek te maken middels je eigen praktijk? Of is jouw manier van mensen helpen veel nuchterder en wil je gewoon geld verdienen met wat je leuk vindt en dat vervolgens gebruiken om anderen te helpen? Of gewoon om jezelf een blijer mens te maken? Dat is ook helemaal prima! Maar: waar begin je met zoiets? Je hebt een hobby of idee, en dan? Of je hebt nog geen idee, maar wil wel iets voor jezelf, en dan? In dit artikel leren we gewoon 10 belangrijke benodigdheden voor het opstarten van je onderneming! We gaan de tips onderverdelen in praktische tips en mindset tips.
Hulp bij het opstarten van je onderneming
Laten we fijn praktisch beginnen!
1: Ken je doelgroep natuurlijk! Wat zijn jouw favoriete klanten? Waar bevinden die zich? Als je dat helder hebt, dan weet je waar je moet beginnen met werven. En wat je moet vertellen aan mensen om mond-tot-mond reclame te starten. Let op deze verstopte hint: als je op de verkeerde plek zoekt, trek je het soort klant aan dat niet bij je past;
2: Waar heb je het meest aan: doe je diensten die alleen maar fysiek kunnen en met regelmaat moeten gebeuren zoals bij een fysiotherapeut? Dan is mond-tot-mond reclame heel belangrijk. Of lokaal adverteren. Of zijn je diensten ingericht voor eenmalig contact, zoals met een eenmalige hypnose? Dan zijn klanten meer bereid om te reizen naar je. En dan is het eerste belangrijk, de mond-tot-mond, maar wordt iets als een website ook steeds belangrijker;
3: Haast alle mensen vinden het fijn om bij diensten een goed gevoel te hebben bij de persoon die het levert. Of het nu een dienst is dat daarop echt is gebouwd, zoals pedicure of een dienst dat afstandelijker is, zoals het laten bouwen van een app. Overweeg dan 1 of 2 social media kanalen waarop je kan laten zien wat je bezighoudt. Laat mensen je leren kennen!;
4: Wees realistisch: wat kun je zelf en wat moet je uitbesteden? Vind balans! Sommige mensen kunnen hun eigen boekhouding doen en sommigen helemaal niet. Maar anderen willen weer foto’s voor hun webshop uitbesteden terwijl anderen ook al tevreden zijn met hun eigen skills en photoshop. Evalueer van tijd tot tijd natuurlijk wel of het goed gaat: krijg je wel eens vervelende feedback over de foto’s, verwerk dat of besteed tóch uit. Of vind je foto’s op andere sites veel mooier? Negeer die waarnemingen dan niet. Streef daar dan naar!
5: Hier gaan we al iets meer naar mindset: weeg af wat doe je gratis wil doen en wanneer je een tarief vraagt. Soms leidt iets gratis weggeven meer tot een verkoop dan als je het niet gratis weggeeft. Maar teveel of het verkeerde weggeven natuurlijk weer niet. Bij gratis weggeven hoef je niet te denken aan e-booken of acties van producten, maar al is het een gratis tip of informatie. Hierdoor leren ze je kennis meteen kennen en dat wekt vertrouwen.
Nog 5 mindset tips voor je onderneming
6: Vind dus goede balans betreft geld. Punt 5 gaat daar ook over, maar denk groter: als je bijvoorbeeld je website wil uitbesteden, vraag goed aan de bouwer wat je kan verwachten. Werk met contracten (die de bouwer natuurlijk moet opstellen), voor als jou iets niet bevalt. Het is niet langer meer werken op goed vertrouwen, je mag het echt serieus nemen, het is toch ook jouw geld? Vergelijk prijzen, maar vraag ook eens gewoon mensen in je omgeving of zij sites kunnen bouwen. Het kan zomaar behoorlijk meevallen;
7: Vergeet je doel niet! Is je doel werkelijk hobbymatig bijverdienen? Dat is geen probleem. Of is dat je doel uit angst dat je het niet kan? Denk dus niet te klein. Denk groot! Maar wees realistisch dat een groot doel niet morgen behaald is. Het is oké als je een webshop met babyartikelen wil beginnen en goed om dat te vergelijken met de website van de Prenatal. Want je leert al veel voor te (af te) kijken naar hun website. Zo leer je bijvoorbeeld dat je een cookiemelding moet hebben of welke achtergronden leuk zijn voor je foto’s. Maar wees wel realistisch betreft tijdspanne;
8: Gun het jezelf. Als je die overtuiging hebt, zie je dat in álles terug. In je introductietekst, in je professionaliteit, in alles dus;
9: Vind balans betreft afwachten en aanpakken. Sommige dingen hebben tijd nodig. Dat zijn meetbare dingen. Als je een nieuwe blog maakt, dan heeft Google een aantal dagen tijd nodig om deze te indexeren. En dan weer vele dagen nodig om bezoekersgedrag e.d. te analyseren waardoor je als het meezit, hoger in Google komt. Maar sommige dingen gaan niet automatisch. Je social media account zal bijvoorbeeld nooit groeien als je er niet post;
10: Zeg ook eens nee. Op mensen die jou willen helpen met je bedrijf, maar ook op klanten. Kunnen deze mensen je wel echt helpen? Denk niet in ‘ik gun het ze’, bedenk gewoon vooraf waar het mis kan gaan om op tijd voorbereid te zijn. Dat is realistisch. En zeg ook nee op klanten als je niet verwacht dat je ze kan helpen. Jij zult niet bij iedereen passen. Het is beter een keer geld te laten lopen als dat zorgt voor blije resultaten bij de mensen die je wél helpt. En die eerlijkheid loont zich vanzelf terug. Hoeveel mensen beweren niet dat ze iedereen kunnen helpen? Maar hun uiteindelijke slagingspercentage is daardoor extreem laag. En mensen gaan dat gewoon doorhebben. Welke van deze 10 benodigdheden heb jij al onder de knie?