Hooggevoelig zijn en sport

Als je hooggevoelig bent, moet je wat meer stil staan bij wat je voelt en wat je doet dan een ander. Dit omdat je anders snel overprikkeld raakt. Overprikkeling kan voor vele problemen zorgen. Denk uiteraard aan vermoeid raken, maar ook andere uitingen van je lichaam die overprikkeld is. Zo kun je denken aan eczeem, hoesten, zweten en andere manieren van iets symbolisch van je afgooien. Dit zorgt ervoor dat veel mensen het gevoel krijgen dat ze geleefd worden en steeds iedereens emotie overnemen in plaats van bij hunzelf blijven.

Visualisatie en hooggevoelig zijn

Prikkels blijven aan je kleven alsof jij een sponsje bent. Je vangt alles zowel bewust als onbewust op en vooral qua het onderbewuste blijft het één en ander aan je kleven. Wat kun je hieraan, naast afschermen, doen? Veel mensen passen visualisaties toe zoals met douchen visualiseren dat je de prikkels van je af laat stromen. Dat is al een goed begin, maar soms heb je net wat meer nodig.

Hoe werp je die prikkels beter van je af?

Eigenlijk door een hele logische manier: door te bewegen! Met zwemmen reinig je jezelf van al die prikkels die aan je zijn vast geplakt. En hoe meer je je inspant en beweegt, hoe sneller ze van je af komen. En even simpel springen of dansen als je voelt dat er teveel aan je plakt, zorgt er ook voor dat die prikkels van je af komen. Hetzelfde geldt overigens voor andere sporten: je zweet die prikkels eruit. Het zijn fijne manieren om bij jezelf te blijven. Een ander voorbeeld is de deur na je werkdag bewuster achter je dichtdoen waardoor je visualiseert dat je de opgevangen prikkels buitenshuis houdt. Je kunt tenslotte denken aan je favoriete hobby doen en daar je prikkels instoppen maar je kunt ook een hsp schild object als deze gebruiken.

RELATED ARTICLE

Be the first to comment “Hooggevoelig zijn en sport”