hsp: 10 tips voor het omgaan met drukke ruimtes!

Vermoed jij dat je hoogsensitief (hsp) bent of ben je het gewoon? Lees vandaag hsp: 10 tips voor het omgaan met drukke ruimtes.

Wat doen drukke ruimtes met een hsp?

Als je hsp bent, dan ontvang je veel prikkels. Elke hsp reageert hier anders op. De manier van omgaan met prikkels heet hooggevoeligheid. Sommige hsp’ers krijgen er energie van, die noem je ook wel thrillseekers. Maar sommigen krijgen er lichamelijke en emotionele klachten van en weer sommigen raken er oververmoeid van. Over deze laatste gaat het artikel vandaag.

Wanneer je oververmoeid raakt van prikkels, loopt jouw emmer steeds over. Jouw energetisch schild als hooggevoelig persoon is erg dun. Hier komen allerlei prikkels hierdoorheen. En prikkels bestaan simpelweg uit informatie: alles wat er in je omgeving onzichtbaar of zichtbaar waar te nemen is. Hooggevoelige mensen hebben vaak last van allebei. En minder hooggevoelige mensen hebben vaak slechts last van het zichtbare. Je kunt dus gerust concluderen dan hooggevoelige mensen twee keer zoveel op hun bordje aan informatie krijgen gedurende de dag. Dat maakt een drukke ruimte bezoeken een stuk minder leuk als je nog niet weet hoe ermee om te gaan.

Vandaag bespreken we dan ook voor de hsp 10 tips voor het omgaan met drukke plekken en overprikkeling, zodat je gewoon naar die leuke verjaardagen, feestjes of de stad kunt blijven gaan!

Hsp: 5 van de 10 tips voor het omgaan met drukke ruimtes

1: Plan op vaste momenten in de week ook gewoon even niets. En zie dat dan ook als taak dat je moet voltooien. Zo voorkom je dat anderen hem bezetten;

2: Doe een sport, neem een hobby of vind een andere manier van je hersenen bezighouden naast dagelijkse taken en werk. In je vrije tijd je hersenen anders benutten werkt erg ontladend. En loost bovendien prikkels die je gedurende de dag/ dagen hebt opgeslagen;

3: ‘s Ochtends: leer afschermen. Ben je die prikkels zo zat? Prikkels zijn namelijk informatie. En als je hooggevoelig bent, komt er veel door. Onzichtbaar en zichtbaar. Van pijn voelen van een ander alsof het van jou is tot een vallend blaadje dat je afleid. Dat kun je echt omdraaien zodat het je niet zoveel meer stoort;

4: Ben je nog niet toe om zo af te schermen? Er zijn ook twee andere manieren:
*Visualiseer in ieder geval íets om je heen. Ook al werkt dat dan niet helemaal hoe dat zou moeten omdat het zo nieuwig is, ben je in ieder geval al veel bewuster bezig. Dat word door je hooggevoeligheid en onderbewuste beloont door minder prikkels binnen te krijgen;

*Bekijk zo’n object:

5: Doe bewuste handelingen. Sluit bijvoorbeeld na elke werkdag wat bewuster de deur van je huis om daarmee de onzichtbare klevende prikkels gehoor te geven en bewuster achter te laten. Het zal je verbazen hoeveel minder je daardoor gaat malen;

De laatste 5 tips

6: Doe een avondritueel. Steek bijvoorbeeld een kaars aan of poets je tanden alsof je de dag van je wegspoelt. Als het maar bij je past en wegspoelen symboliseert. Zo zul je de volgende ochtend of voor je volgende ontmoeting in drukke ruimtes minder moe ingaan;

7: Ga na in welke ruimtes je meer moe bent dan de ander. Sommigen reageren bijvoorbeeld in álle drukke ruimtes erg heftig met vermoeidheid en anderen alleen in willekeurige ruimtes. Dat is omdat de 1 vooral veel prikkels ontvangt en de ander vooral hard prikkels ontvangt. Beide zijn hooggevoelig. Wanneer je in de eerste groep behoort dan word je vooral moe. Wanneer je tot de tweede behoort, krijg je vooral last van andermans pijn en emoties;

8: Mediteer, doe zelfhypnose of doe een andere vorm van mindfulness. En dat hoeft allemaal niet zweverig te zijn! Een positieve affirmatie een paar keer herhalen zoals: ‘ik ga vandaag de leukste versie van mezelf zijn’ helpt al om je dag anders te beginnen. Je kunt ook denken aan jezelf verwennen met een lekker beleg of lekker koffie als dat beter bij je past;

9: Geef je grenzen goed aan. Dat is natuurlijk erg makkelijk gezegd, dus ik geef nog een extra tip: soms helpt het enorm uit te spreken dat je iets lastig vindt. Als gevolg wordt het dan minder lastig, want de druk is van de ketel. En onthoud: onzeker zijn mág. Het houdt ons scherp, toch?;

Heb je er zo al eens aan gedacht?

10: Al die energetische tips zijn fijn, maar vergeet je denkwijze niet. Vraag jezelf regelmatig bij een drukke ruimte of afspraak dat je veel energie kost eens af: brengt dit me wat? Zoals: een goed gevoel omdat je oma al oud is? Of veel leuker en laagdrempeliger: brengt het me plezier?

Abonneer op mijn nieuwsbrief

Vul onderstaand formulier in om gemakkelijk te abonneren op mijn nieuwsbrief. Ik stuur circa twee nieuwsbrieven per maand met daarin nieuwtjes en behind-the-scenes content.

RELATED ARTICLE

Be the first to comment “hsp: 10 tips voor het omgaan met drukke ruimtes!”