Wat is het verschil tussen mindfulness, mediteren en yoga?

Mindfulness, mediteren en yoga zijn termen die eigenlijk best wel vaak door elkaar worden gehaald. Niet alleen de inhoud van de woorden zelf, maar ook of het zweverig of nuchter is of niet. Laten we vandaag stilstaan bij mindfulness, mediteren en yoga om te zien welke bij jou het beste past!

Mindfulness

Mindfulness betekent gewoon bewuster leven. Dat kan nuchter zijn, spiritueel of een beetje van beide. Mindfulness houdt in dat je meer waardeert of in ieder geval stilstaat bij wat je doet en voelt. Hier kun je ook fijne mindfulness tips lezen! Het zorgt dus dat je beter om kunt gaan met het aangeven van je grenzen en ze überhaupt leert voelen. Die grenzen kunnen over van alles gaan: van hoeveel je wil eten tot waar je stiekem allergisch voor bent in je eten tot niet te snel ja of nee zeggen op een aanbod. Maar het gaat om veel meer dan eten: het gaat ook om werkdruk, slaapritme, vriendschappen, alles eigenlijk.

Je kunt mindfulness als spiritueel beschouwen als je dit simpelweg zo inzet. Als je meer bewust bent van de signalen in en om jou, kun je gemakkelijker contact krijgen met gene zijde. Of voelen wat een ander voelt, wat bijvoorbeeld heldervoelen heet. En misschien voelde je al die tijd al pijn of vervelende onverklaarbare emoties, maar dacht je dat het van jóu gewoon zelf was! Eerder lijkt dat ook veel logischer dan heldervoelen.

Je kunt mindfulness al toepassen door vaste momenten op de dag te prikken die je helpen nadenken en evalueren. Als jij voelt dat je elke ochtend te moe bent, stop dan eens met verzetten of te laten bloedprikken en ga eerlijk na waarom je zo moe bent. Ga je niet gewoon te laat naar bed? Neem je niet gewoon te weinig pauzes? Of voelt het toch als iets ín je lichaam en moet je juist bloed gaan prikken?

Voel in dit geval gedurende de dag wanneer je moe bent en welke actie dat heeft veroorzaakt in je. Houd patronen bij en geef genoeg om jezelf om beter te willen.

Meditatie

Eigenlijk lijkt mindfulness wel erg op meditatie, hè? In meditatie ga je namelijk even terug naar de innerlijke jij. Je denkt na over een vraagstuk of je wil ontspannen je dag beginnen. Of je zit hoog in je emotie na een gebeurtenis of wil met een leeg hoofd naar bed.

Mediteren kan op verschillende manieren. In Thailand heb ik een manier geleerd waarin mensen net zo lang ‘Boeddha’ tegen zichzelf in zichzelf zeggen tot er geen andere gedachten meer zijn. Zo kun je alleen maar voelen. Dat is al 1 methode. Anderen gebruiken graag edelstenen om hun doel duidelijk voor ogen te hebben, bijvoorbeeld rozenkwarts en je grenzen aangeven. En weer een ander gebruikt kaarsen waarbij elke kleur een andere betekenis heeft. Of gebruikt alle kleuren kaarsen om chakra’s in balans te brengen. Mediteren kan met je ogen dicht, maar ook met je ogen open. Als je belemmerende gedachten maar buitenhoudt en je wens voor je haalt.

Kleine zijwegen van mindfulness, mediteren en yoga

3 dingen die lijken op meditatie zijn ook nog zelfhypnose, affirmatie en manifestatie. Manifesteren is als je doet en handelt alsof je een bepaald doel al hebt bereikt. Zoals zelfverzekerd voelen over een sollicitatie alsof je al een ‘ja’ hebt gehad of iemand op date vragen met de houding dat hij/ zij al ja heeft gezegd. Hiermee groeit zelfvertrouwen. Dat, en je maakt het universum duidelijk wat je wil. En ook jezelf duidelijk. Als je namelijk buikpijn krijgt van de ja, weet je meteen dat je misschien nog eens moet nadenken over je stappen.

Een affirmatie is sneller dan mediteren: een stuk of 3 of 5 keer zeg je iets tegen jezelf dat je die dag wil bereiken. Een voorbeeld is: ik wil mijn boosheid niet de overhand laten nemen. De bedoeling is dat je dit gaat geloven en je lichaam en emoties zich ernaar gaan gedragen. Hoe en in welke houding en omstandigheden je de affirmatie doet, is aan jou.

Zelfhypnose is spreken tegen je onderbewuste. Het lijkt vreselijk op meditatie, maar je zegt eigenlijk ín meditatie affirmaties op. Bekijk hier ook eens een online hypnose! En om te spreken tegen je onderbewuste moet je bewuste bezig gehouden worden.

Mindfulness, mediteren en yoga

Yoga is vooral gericht op ontspanning in het lichaam. Je bent er bewust mee bezig en lijkt daarom ook wel op mindfulness, alleen dan vooral nogmaals met het lichaam. Of je daardoor spontaan makkelijker kunt affirmeren of bij je gevoel komt (mediteren), is ook gewoon karakter afhankelijk. Yoga is ook wel een sport. Het zou je lichaam soepel en flexibel maken.

Yoga doe je vaak in een groep of onder begeleiding. Maar dit hoeft niet. Mediteren kun je ook onder begeleiding doen, maar ook dit is geen voorwaarde. Maar mensen zoeken elkaar vaak wel op met yoga. Meestal omdat het ook gewoon verbindt: de rust vinden. Maar ook om elkaar te helpen bij de daadwerkelijke oefeningen.

De conclusie is eigenlijk dat er 6 termen zijn die op elkaar lijken: mindfulness, mediteren, yoga, zelfhypnose, affirmeren en manifesteren. Ik zal ze nog eens samenvatten:

-Bij mindfulness ben je bewust van wat je voelt en doet;
-Meditatie doe je vaak in ontspannen houding en creëert het weggaan van overtollige gedachten;
-Yoga is d.m.v. oefeningen echt gericht op versoepeling van het lichaam en tijd maken voor ontspanning;
-Zelfhypnose is je onderbewuste een taak geven, dieper dan affirmeren en alleen te bereiken als je bewuste bezig is;

-Affirmeren is jezelf moed toe spreken voor die dag;
-En manifesteren is je gedragen alsof je wens al in vervulling is gedaan zodat je dit ook uitstraalt en hopelijk sneller aantrekt.

Mijn eigen favorieten zijn trouwens yoga, maar dan in vechtsport vorm, wat ook balans en op een manier rust geeft en zelfhypnose. Ik zie de schoonheid in de rest, maar doe dit niet consequent. Wat doe jij het liefst?

Ga in hypnose

Abonneer op mijn nieuwsbrief

Vul onderstaand formulier in om gemakkelijk te abonneren op mijn nieuwsbrief. Ik stuur circa twee nieuwsbrieven per maand met daarin nieuwtjes en behind-the-scenes content.

RELATED ARTICLE

Be the first to comment “Wat is het verschil tussen mindfulness, mediteren en yoga?”